VOORBEELD PROJECT

Regionale online Marketing & Advertising om een groot publiek te bereiken
zie: AllesinLIMBURG.online (klik hier)

(Dit initiatief / online platform is definitief on hold gezet per 1 januari 2022)

Dit innovatieve digitale online platform is eind 2017 ontstaan vanuit BYLOCA.nl (2014). Ruim voor corona! Alle 31 Limburgse gemeenten waren hierin apart opgenomen. Helaas konden we toen de urgentie én relevantie van een dergelijk platform niet overtuigend genoeg overbrengen, namelijk een bijdrage leveren aan:

- de leefbaarheid en aantrekkelijkheid dorpskernen - en stadscentra -
-  het instandhouden dan wel bevorderen van sociale cohesie -


Onze implementatie strategie te kort en was er te weinig draagkracht bij de doelgroep voor dit digitale platform.

We wilden ons profileren als betaalbaar alternatief voor Google, Facebook, BOL. Amazon etc. Onze doelgroep was niet ontvankelijk voor dit concept en daardoor moeilijk te overtuigen. Wegens het gebrek aan interesse hebben we in augustus 2019 helaas de stekker eruit moeten trekken. Ditzelfde verhaal ging uiteindelijk ook op voor Bedrijventelefoonboek.com, BYLOCA.nl, MOOOS.nl en YOOBOP.nl.
Eigenlijk waren we onze tijd een beetje vooruit. Onze doelgroep onderschatte de noodzaak van een efficiënte digitale online presence. 
Ondernemers gingen uit van de relatievastheid van de vaste- en lokale klanten. Terwijl ook toen al de bedrijven die zich online professioneel profileerden succesvoller waren en de omzetten van de zgn. pure players aan het exploderen waren.

Ons doel om winkelcentra en ondernemers te digitaliseren hebben we niet weten te realiseren.


Uitdaging

Lokale platforms worden steeds belangrijker voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente. Het doel van een dergelijk platform is tweeledig. Het stimuleert op innovatieve wijze zowel burgerparticipatie, de sociale cohesie alsook de lokale economie.
Het nadeel van de huidige aanpak van veel gemeenten, BIZ-organisaties, ondernemersverenigingen etc. is dat ze vaak met beperkte kennis van zaken en zonder een uitgewerkte strategie lokale platforms implementeren. De relevantie van de platforms waarmee men nu vaak werkt is soms ver te zoeken en is er geen of nauwelijks draagvlak vanwege het ontbreken van een uitvoerbaar strategisch plan. Veel kapitaal gaat op deze manier verloren.


Het kan echt anders! Hiervoor dien je wel open te staan voor de kennis en kundigheid van derden. Zelf het wiel uit willen vinden is een mooi streven, maar kan snel ontaarden in een deceptie. Daarvoor is de materie veel te ingewikkeld en zijn de financiële risico's behoorlijk. Inmiddels hebben heel wat gemeenten hiermee ervaring en is men huiverig om een dergelijk initiatief opnieuw leven in te blazen. 
Ondanks terechte bedenkingen tonen toch steeds meer gemeenten, citymanagement, centrummanagement, ondernemersverenigingen en overige hieraan gelieerde organisaties en bedrijven serieuze interesse voor het realiseren van een dynamisch lokaal, gemeentelijk of regionaal online platform. Dit ondanks de kapitalen die inmiddels zijn verdampt omdat nagenoeg geen enkel platform voldeed / voldoet aan de eisen die de gebruikers* hieraan stellen. 

Bij veel online initiatieven hanteert men verkeerde uitgangspunten. Er wordt te weinig nagedacht over hoe de gebruiker een platform voor zich laat werken. De praktijk laat zien dat een online platform zelden succesvol wordt indien men uitsluitend communiceert over een klein (winkel)gebied met slechts enkele deelnemende ondernemers, winkeliers, horecazaken en een paar evenementen. Niemand zit hier op te wachten. Als niet alles en iedereen op het platform staat, is het ontwikkelen van een succesvol gemeentelijk- of regionaal online concept moeilijk haalbaar.
Ondanks alle investeringen in tijd en geld, gaan deze platforms het niet redden. Ze zijn gewoon te klein opzet. Vanwege het veel te geringe aanbod (niet alle winkeliers- en horecabedrijven doen mee of leveren onvoldoende content) kunnen deze platforms niet opboksen tegen de verleidingen van Bol, Amazon, AliExpress, Zalando, Coolblue, Thuisbezorgd etc. Hiervoor is absoluut meer nodig.
Een platform is altijd actueel, heeft een goed doorontwikkelde en gebruikersvriendelijke zoekmachine en communiceert nieuws, cultuur, toerisme, leisure, evenementen, geschiedenis, winkels, horeca, zorg, onderwijs maar vooral ook producten (meest gezocht door gebruikers).

gebruikers zijn: burgers / consumenten / toeristen, retail, horeca, leisure, ondernemers, bedrijven, dienstverleners, gemeenten, verenigingen, stichtingen, zorg, onderwijs, cultuur, sport, overheidsinstellingen, nutsbedrijven etc.

Wat wel!

We hebben veel kennis en know-how opgedaan met AllesinLimburg en onze overige concepten. Door onze studie-, ontwikkel- en businessmodellen hebben we de ervaring hoe we een strategie kunnen ontwikkelen om een multi-sided digitaal platform zodanig te positioneren dat het een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente inclusief haar winkelgebieden, industrieparken, verenigingsleven, zorg, onderwijs etc. De door ons ontwikkelde blauwdruk kunnen we in nagenoeg elke gemeente toepassen. Qua investering voor net zoveel of zelfs voor nog minder dan de gemiddelde kosten voor een gemiddelde statische lokale website waarop men winkeliers, horeca en evenementen toont.

Een digitale autarkische lokale samenleving
Het is mogelijk om lokaal een platform te ontwikkelen waarmee men samen online iets in gang zet én houdt. Het doel van een dergelijk platform is tweeledig. Men stimuleert op innovatieve wijze zowel burgerparticipatie als de lokale economie. Samen met inwoners en ondernemers werkt een gemeente aan een leefbaar en aantrekkelijk klimaat. Bovendien bevordert het de sociale cohesie.
Een platform dat het verlengde wordt van de lokale samenleving en inzichtelijk maakt wie en wat daar deel van uitmaakt. Een alternatief platform voor platforms als Google, Facebook, TripAdvisor, Thuisbezorgd, Expedia en andere internationale platforms die nu ons hele doen en laten beïnvloeden. Een platform dat op gemeentelijk of regionaal niveau iets wezenlijks bijdraagt en zich steeds verder doorontwikkeld waarbij de wensen van de gebruikers constant gemonitord worden. Een platform dat verbindt en partijen laat samenwerken. Een platform dat daadkracht uitstraalt. Een platform waar iedereen en alles op vertegenwoordigd is. Een betaalbaar platform voor iedereen die zijn bedrijf, producten, diensten en evenementen wil tonen.
Maar...! Voordat een dergelijk lokaal of gemeentelijk platform kans van slagen heeft, dient eerst gewerkt te worden aan relevantie en voldoende draagkracht. Als die er niet is, is er maar één advies. Begin er niet aan!

Wil je meer weten over multi-sided platforms en de blauwdruk die we hebben ontwikkeld? 
Neem geheel vrijblijvend contact op. 

Frans Lalieu: Auteur van het boek "Ik heb een winkel! Wat nu?"   (klik op de titel)

  Enkele door ons ontwikkelde concepten

Share by: