De Energiewet 2026: kansen voor gemeenten, ondernemers en inwoners
Gemeenten als motor van verduurzaming: bedrijven én burgers in beweging
Energietransitie
Gemeenten staan voor de uitdaging om zowel bedrijven als particulieren te helpen verduurzamen en zoveel mogelijk energie-onafhankelijk te maken. Energiehubs en collectieve initiatieven bieden daarbij de sleutel: samen duurzame energie opwekken, opslaan, managen (EMS) en slim delen.
De Energiewet 2026 creëert bovendien nieuwe kansen om van energie-opwek, opslag en energiemanagement een verdienmodel te maken. Dit geldt voor ondernemers én lokale energiecoöperaties van burgers. Dat levert niet alleen milieuwinst op, maar ook lagere kosten, meer zekerheid en extra inkomsten.
Ik ondersteun gemeenten bij het stimuleren en verbinden van ondernemers én inwoners, zodat bedrijventerreinen en woonwijken stap voor stap uitgroeien tot toekomstbestendige, duurzame energiehubs (denk hierbij bijvoorbeeld ook aan een wijkgerichte aanpak).
De groeiende netcongestie vormt een steeds grotere uitdaging voor ondernemers in Nederland. Door de toenemende vraag naar elektriciteit en de beperkte capaciteit van
het energienetwerk stuiten bedrijven op ernstige beperkingen bij het uitbreiden van hun
activiteiten of het overstappen op duurzame energiebronnen. Naast als maar stijgende energieprijzen en netbeheerkosten. Dit belemmert niet alleen de bedrijfsvoering, maar
vertraagt ook de energietransitie. Steeds meer industrieterreinen worden daarom ondersteund om te verduurzamen door marktpartijen en het consortium Verduurzamen Industrieterreinen Limburg (VBL) in samenwerking met PVB (Programma verduurzaming Bedrijventerreinen Nederland).
Het doel is om ondernemers te helpen hun organisatiekracht te versterken en samen energiehubs te ontwikkelen. Zo kunnen bedrijven niet alleen verduurzamingsmaatregelen treffen, maar ook zelf duurzame energie opwekken, opslaan en onderling delen.
Maar de energietransitie stopt niet bij bedrijven. Ook particulieren en huishoudens moeten versneld verduurzamen om de klimaatdoelen te halen. Gemeenten hebben hierbij een cruciale rol als stimulator, ondersteuner en verbinder (samen met Enexis). Denk aan initiatieven rond isolatie, zonnepanelen, warmtepompen en collectieve opwek.
Voor gemeenten ligt er dus een dubbele kans: door zowel bedrijven als burgers te ondersteunen ontstaat een brede beweging richting energie-onafhankelijkheid en een toekomstbestendige regio. Daarbij gaat het niet alleen om duurzaamheid, maar ook om:
• Kostenbesparing via gezamenlijke inkoop en slim energiegebruik.
• Betrouwbaarheid door inzet van opslag en slimme energiemanagementsystemen.
• Nieuwe verdienmodellen dankzij de Energiewet 2026, die ondernemers én collectieven van burgers meer ruimte biedt om energie-opwek, opslag en energiemanagement in te zetten als bron van inkomsten.
• Concurrentiekracht en imago door zichtbaar duurzaam en innovatief ondernemerschap.
• Betaalbaar en leefbaar wonen door lagere energielasten en lokale samenwerking.
• Doorontwikkelen van energieperspectieven om uiteindelijk te komen tot een energie-infrastructuur.
Mijn rol is om gemeenten te ondersteunen bij dit proces: van het verbinden van ondernemers op bedrijventerreinen tot het begeleiden van burgers bij verduurzamingsstappen. Samen zorgen we ervoor dat energiehubs, collectieve initiatieven en individuele maatregelen elkaar versterken. Zo versnellen we de energietransitie en vergroten we de regionale veerkracht.
Wijkgerichte aanpak
Waar mogelijk leveren gemeenten zelfstandig of in een samenwerkingsverband ondersteuning bij of stimuleert men het ontwikkelen en uitvoeren van een wijkgerichte verduurzamingsaanpak. Deze aanpak houdt in dat per wijk, in samenspraak met bewoners en gebouweigenaren (VvE, MKB, Maatsch. Vastgoed), wordt bepaald welke duurzame oplossingen het meest geschikt zijn, zoals warmtenetten, all-electric-oplossingen (opslag/EMS) of hybride varianten.
Binnen dit model richt de gemeente zich op de verduurzaming van:
1. Particuliere woningen (zowel eigendom als huur)
2. Woningcorporatiewoningen
3. Bedrijfsgebouwen (MKB)
4. Verenigingen van Eigenaren (VvE’s)
5. Maatschappelijk vastgoed (scholen, sportaccommodaties, etc.)
Voordelen van een wijkgerichte aanpak:
• De gemeente behoudt de regie, terwijl de projectmatige uitvoering wordt uitbesteed.
• Actieve betrokkenheid van bewoners en ondernemers.
• Mogelijkheid tot het ontwikkelen van maatwerkoplossingen per wijk.
• Integrale aanpak met oog voor sociale, technische en financiële aspecten.
• Versnelling van de energietransitie binnen de gebouwde omgeving en het MKB.
Vanuit mijn brede ervaring als pragmatisch generalist schakel ik soepel tussen bestuurders, ondernemers, teams en beleidsmakers. Ik breng mensen bij elkaar, structureer plannen en zorg dat we samen resultaat boeken.
Of het nu gaat om energieonafhankelijk ondernemen, duurzame gebiedsontwikkeling of het mobiliseren van het MKB. Ik help graag om strategische ambities om te zetten in uitvoerbare acties.