Online passiviteit kost klanten, omzet en groeikansen.

Frans Lalieu • 19 oktober 2020

Over het algemeen is het klein MKB online nogal passief.

Over het algemeen is het klein MKB online nogal passief. Men verdiept zich weinig in de mogelijkheden en kansen die een aansprekende online propositie bieden. Omdat men het niet ziet of wellicht verkeerd inschat, investeert men er ook niet in. Enkel op Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn vindt men sommigen terug. Liefst gratis! Het bereik is daardoor beperkt en steeds dezelfde personen krijgen de boodschap te lezen. Na twee of drie keer geloven deze het wel. Wat is dan nog de impact van het gebruik van deze kanalen. Hoe wil je jouw bedrijf laten groeien? Zonder te investeren blijft het online wereldje waarin men zich beweegt erg klein.

De eigen website, marketing & advertising, social media etc. krijgen te weinig aandacht en wordt er te weinig in geïnvesteerd. Daarbij heeft menig ondernemer het geloof in het adverteren in lokale weekbladen en/of folders verloren. Adverteren in deze gedrukte media is namelijk "oude economie". Door dit alles ontstaat een situatie dat veel ondernemers helemaal niet meer investeren in reclame en marketing. Op geen enkele wijze vestigt men nog aandacht op het eigen bedrijf. Geen wonder dat velen hierdoor in een neerwaartse spiraal terecht komen. Met als gevolg dat men nog minder investeert in naamsbekendheid en productaanbod. Uiteindelijk is het bedrijf online onvindbaar en bestaat het voor de consument of collega ondernemer niet meer. Want waarom zijn men een bedrijf serieus nemen als het bedrijf zichzelf niet eens meer de moeite waard vindt om het onder de aandacht van derden te brengen.

Het wordt echt tijd dat ondernemers eens serieus gaan nadenken over hun online propositie. Bedrijven die het wel goed doen hebben dit veelal te danken aan hun online strategie en marketing & advertising. In deze tijd van hoogconjunctuur plussen bv. winkeliers met een geringe online presence slechts 0 tot 3% (velen draaien nog steeds verlies), plussen pure players (webshops) plm. 20% en plussen de multichannel bedrijven (fysiek en online) plus 30%.

Vooral winkeliers, horeca en zzp-ers zien een effectieve online propositie niet zitten (gelukkig zijn er meer dan voldoende uitzonderingen). Zodra het even goed gaat met de business laten ze online voor wat het is. Ergens, diep in hun hart, vinden ze dat energie steken in online activiteiten niet hoort bij het plaatje van het ondernemerschap. Ze zien er het nut niet van in, het kost tijd en geld en ze hebben er te weinig kennis van. Dit is vaak de reden om er dan maar niet in te investeren. Dan maar een advertentie ik het lokale krantje of foldertje. "Dan hebben we toch iets aan marketing gedaan" denkt men.

De kans is aanwezig dat deze online passiviteit veel ondernemers op termijn opbreekt. Net als de bereidheid, of liever gezegd de onbereidwilligheid, om lokaal samen te werken met collega ondernemers. Men doet nog liever niets dan iets. Als er al initiatieven zijn, wacht men vooral de boot af. Gelukkig zijn er altijd nog de early adopters (vaak succesvolle ondernemers) die sneller de noodzaak van iets inzien en samenwerken niet uit de weg gaan. Zeker nu (online) samenwerken steeds belangrijker wordt. In dit digitale online tijdperk is vooral de kleine ondernemer overgeleverd aan de grote online techgiganten en ketenorganisaties. Hun twijfels om bijvoorbeeld lokaal te gaan samenwerken met collega ondernemers helpen ook niet echt om het tij te keren. Terwijl men weet dat men alleen niet in staat is een vuist te maken. Vooral winkeliers kijken de kat uit de boom en wachten, tegen beter weten in, op betere tijden. Echter, die komen er niet. Of je moet die als ondernemer zelf in gang zetten. Daarom heeft afwachten geen zin. Het tonen van ondernemerschap daarentegen wel. Stel je de vraag! Waarom ben ik ook al weer gaan ondernemen? Update je visie & missie, denk goed na over jouw unique selling points (USP's) en ga aan de slag. Neem het heft in eigen hand. Vooral online! 
7 juli 2025
๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ป๐—ฒ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ถ๐—ฒ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜€๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐—ถ๐—ป ๐—Ÿ๐—ถ๐—บ๐—ฏ๐˜‚๐—ฟ๐—ด: ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐— ๐—ž๐—• ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ผ๐—ป๐—บ๐—ถ๐˜€๐—ฏ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—น
door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
Meer blogs