Tijd voor Retail & Horeca 4.0: In diverse steden gaat men gezamenlijk online. Echter, heeft dit zin als een gezamenlijke ambitie ontbreekt?

Frans Lalieu • 21 december 2020

Tijd voor Retail & Horeca 4.0

Tijd voor Retail & Horeca 4.0 In diverse steden gaan lokale ondernemers gezamenlijk online. Echter, heeft dit zin als een gezamenlijke ambitie ontbreekt?
 
Heeft digitalisering van de retail en horeca nog zin of heeft men gewoon te laat geanticipeerd op de online ontwikkelingen? 
Sinds 2010 ontwikkelen de online verkopen zich in een rap tempo. Slechts een handjevol nationale en internationale spelers hebben inmiddels 25 tot 30% van de non-food markt in Nederland in handen. Online welteverstaan. Hierbij gaat het om ruim 30 tot 35 miljard euro. Dit is de omzet van minstens 60.000 winkeliers. Het is de verwachting dat online blijft groeien omdat de fysieke zelfstandige retail nog steeds geen antwoord heeft op deze ontwikkeling.

Daarom de vraag! Heeft digitalisering van de huidige retail nog wel zin? 
Ja natuurlijk! Maar dan moeten wel de schouders eronder. Uit ervaring weet ik dat dit een zeer moeilijke missie is. Digitaal draait het om zes essentiële punten: relevantie, vertrouwen, gunning, groot & aantrekkelijk aanbod, gemak en doorzettingsvermogen. Van 2014 tot en met 2019 heeft mijn bedrijf Local Media Group zich fulltime ingezet om retailers, horeca en alle overige ondernemers te bewegen hun bedrijven te digitaliseren om ze klaar te stomen voor een gezamenlijke online presence. Met de nadruk op SAMEN. Zo wilden we een vuist maken tegen het veel te dure Google, Facebook, Bol.com en tegen Amazon, Aliexpress, Zalando etc. De bedoeling was om een betaalbaar platform in gebruik nemen voor nog geen € 500 per jaar waar elke ondernemer al zijn producten, diensten en evenementen kon tonen. Gezamenlijk én op een eigen landingspagina. Nationaal, provinciaal en lokaal hebben we initiatieven uitgezet waarvoor we gratis multi-sided-platforms en app’s ter beschikking stelden die naast lokaal ook provinciaal en nationaal hun weg vonden. Helaas zonder succes! En dit lag niet aan de kwaliteit van de programma’s. Deze waren geavanceerd en zeer gebruikers- vriendelijk. Het lag serieus aan de mindset van de retail, horeca en overige ondernemers. Ook hun brancheorganisaties wilden niets weten van deze ontwikkelingen. Evenals de gemeenten en banken. Ze zagen het belang ervan niet in. Dat ligt nu even anders nu corona de wereld in zijn greep heeft. De online verkopen gaan sky-high. Zowel de retail als de horeca hebben het nakijken. Alleen de ondernemers die hun online presence op orde hebben profiteren hiervan. Maar het zijn vooral de grote nationale en internationale online spelers die garen spinnen bij deze ontwikkelingen. Vele tienduizenden retailers en horecamensen hebben het nakijken. Erger nog, hun voortbestaan staat op het spel naast de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van binnensteden en de grotere dorpskernen. 

Lokale platforms moeten relevant zijn, ze inspireren de gebruiker om ze te bezoeken.
Zonder concrete ambities en een relevantie strategie die door de lokale ondernemer wordt gedragen, is het lanceren van een lokaal platform een verloren zaak. Initiatiefnemers die zich uitsluitend toeleggen op een bepaalde groep gaan in hun opzet niet slagen. Een dergelijk platform wordt lokaal niet relevant. Het wordt door de ondernemers noch door de consument gedragen. Daarmee is het in “no time” passé. Graag wil ik mijn kennis, ervaring en zienswijze met je delen zodat we kunnen werken aan een ambitie en daarmee aan een relevante strategie alvorens te gaan investeren in een lokaal platform.

7 juli 2025
๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ป๐—ฒ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ถ๐—ฒ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐˜€๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐—ถ๐—ป ๐—Ÿ๐—ถ๐—บ๐—ฏ๐˜‚๐—ฟ๐—ด: ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐— ๐—ž๐—• ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ผ๐—ป๐—บ๐—ถ๐˜€๐—ฏ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—น
door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
Meer blogs