Alleen degene die zich aanpast is succesvol!
Frans Lalieu • 4 februari 2021
This is a subtitle for your new post

2021: Alleen ondernemers, bedrijven en organisaties die zich serieus aanpassen aan veranderende omstandigheden zijn succesvol én blijven succesvol.
De wereld verandert in een rap tempo. Corona zorgt voor behoorlijk veel spanning bij menig ondernemer. Maar ook steeds meer organisaties en instellingen ondervinden last van de uitwerking van dit virus. De overheid denkt met een strenge lockdown corona te bestrijden, terwijl alles er op wijst dat de wereld gewoon moet leren leven met corona. Een muterend virus kun je niet bestrijden met een lockdown. Net zoals ook de griep niet te elimineren is, lukt dit met corona ook niet. We moeten verder! We kunnen de wereld niet jarenlang in gijzeling houden vanwege dit virus. Dit kan de mensheid niet aan. Maar ook het bedrijfsleven kan dit niet aan. Bovendien kunnen we dit ook niet betalen. Onze economie is de motor van alles. De opbrengsten zijn nodig om onze dure gezondheids- zorg op peil te houden. Maar voorlopig blijft het voor veel ondernemers koffiedik kijken. Complete bedrijfstakken worden verwoest en staat er een enorme werkloosheid aan te komen. Europa alleen al heeft inmiddels bijna 2.000 miljard euro “bijgedrukt” om deze crisis het hoofd te bieden. Wie gaat dit terugbetalen? Onze monetaire stelsels lijken té failliet om dit te kunnen. De banken zijn met handen en voeten gebonden aan monetaire regelgeving. Geld is amper nog iets waard. Er is gewoon teveel schuld. Het is een kwestie van tijd voordat deze monetaire zeepbel ontploft.
Met dit in je achterhoofd zul je als ondernemer slim moeten opereren om deze crisis het hoofd te bieden. Dit vergt inzicht en overzicht. Om te beginnen zul je moeten onderzoeken of je huidige business- en verdienmodel nog wel effectief is. In veel gevallen zijn deze modellen aan verandering en vernieuwing toe. Je bedrijf toekomst- klaar maken doe je niet in één dag. Dit vraagt om een serieus denkproces. Om dit effectief aan te pakken is het aan te raden om iemand van buiten je bedrijf of organisatie in te schakelen die onafhankelijk en met nieuwe inzichten jou kan ondersteunen.