Maak de winkelstraat weer relevant en aantrekkelijk.
De gunfactor moet weer terug!

STOP DE FAILLISEMENTEN EN BEDRIJFSSTAKINGEN!!! MAAK DE WINKELSTRAAT WEER RELEVANT EN AANTREKKELIJK. DE GUNFACTOR MOET WEER TERUG!
De winkelstraat heeft het moeilijk. De coronamaatregelen slaan er bij veel ondernemers desastreus in. Niet alleen de zelfstandige winkelier en horeca gaan eronder door. Ook winkelketens staan onder grote druk. Inmiddels hebben grote namen als Wibra, Miss Etam etc. het veld moeten ruimen en verkeren andere ketens in de gevarenzone. Meer dan ooit moet “de winkelstraat” serieus gaan nadenken over lokale concepten die relevant zijn en draagkracht genieten bij zowel de consument als de ondernemer. Het spreekt voor zich dat de consument / klant in deze leading is.
Tot voor kort was het creëren van lokale samenwerkingsverbanden in de winkelstraat moeilijk, zo niet onmogelijk. Bijna alle initiatieven stierven een vroege dood. Feitelijk was het gewoon ieder voor zich. Ook de winkelketens hielden de boot af omdat ze dachten de zelfstandige retail niet nodig te hebben. Maar geloof me! In de winkelstraat heeft iedereen elkaar nodig. Anno nu is het voor het fysieke bedrijf in de winkelstraat alleen nog mogelijk om een bedrijf te runnen indien men inzet op zaken als:
- lokale samenwerking
- relevantie
- vindbaarheid
- klantenbinding
- vriendelijkheid
- online positionering
- digitalisering
- gunning
- kennis
- beleving
- service
Men is het zichzelf, maar ook de collega’s, verplicht om de koppen bij elkaar steken om slimme en succesvolle strategieën te ontwikkelen die consumenten motiveert om de winkelstraat weer te bezoeken zodra deze weer wordt vrijgegeven.Echter, het wordt nooit meer zoals het was. Pre-corona komt niet meer terug. Online aanbieders hebben veel klanten deels of permanent weggekaapt. Door deze crisis hebben consumenten namelijk massaal aan het gemak van het online winkelen kunnen proeven.
De retail en horeca moeten serieus gaan nadenken over een nieuwe en aantrekkelijke invulling van hun dienstverlening. Deels staan ze er alleen voor, maar zonder samen te werken wordt het een moeilijk verhaal. Fysiek, online en digitaal zullen permanent onderdeel uitmaken van het ondernemerschap. Ook binnen de retail en horeca. Ondernemers die dit niet inzien zullen het niet redden.
Ik kan hierbij serieus helpen. Mijn ervaring met de retail en de horeca evenals de online positionering van ondernemers als ook het gebruik van lokale en provinciale platforms deel ik graag met jullie. Als retaildeskundige en als platformstrateeg heb ik de laatste 7 jaar veel onderzoek gedaan én ervaring opgedaan die ik graag met jullie wil delen.Met de juiste attitude van ondernemers, een relevante lokale strategie en misschien een online platform afgestemd op de doelgroep, moet dit lukken.
