Lokale ondernemers-strategieën als laatste redmiddel

Frans Lalieu • 3 maart 2021

Lokale samenwerking is een must!

LOKALE ONDERNEMERS-STRATEGIEËN ALS LAATSTE REDMIDDEL
Het wordt nooit meer zoals het was. De manier van ondernemen in het pre-corona tijdperk komt niet meer terug. Online aanbieders (food & non-food) hebben veel klanten deels of permanent weggekaapt. Door deze crisis hebben consumenten massaal aan het gemak van het online winkelen kunnen proeven én wennen. Meer dan ooit moeten ondernemers in dorps- en stadscentra serieus gaan nadenken over lokale concepten die relevant zijn en draagkracht genieten bij zowel de consument als de ondernemer. Tot voor kort was het creëren van lokale samenwerkingsverbanden moeilijk, zo niet onmogelijk. Veel initiatieven stierven een vroege dood. Feitelijk was en is het nog steeds: IEDER VOOR ZICH. Echter, de retail en horeca in dorps- en stadscentra zijn meer van elkaar afhankelijk dan men wil toegeven. Zelfs de winkelketens, die vaak de boot afhielden, zijn meer dan ooit afhankelijk van lokale samenwerking. In de winkelstraat heeft iedereen elkaar nodig. Wil men anno nu succesvol ondernemen, dan dient het fysieke bedrijf in te zetten op:
  • lokale samenwerking
  • relevantie
  • vindbaarheid (lokaal online platform / SEO / Google)
  • klantenbinding (ook online)
  • aansprekende online positionering / online tonen aanbod
  • digitalisering / kassaregistratiesysteem
  • gunning
  • kennis
  • beleving
  • vriendelijkheid
  • service & garantie
  • innovaties
  • onderscheidend vermogen
  • toegevoegde waarde
Een dynamisch en relevant multi-sided lokaal online platform kán de samenwerking versterken. Belangrijk is wel dat het platform kan rekenen op voldoende draagkracht van zowel de consument als het ondernemerscollectief. De ondernemer is het zichzelf, maar ook naar collega’s toe, verplicht om initiatieven te ondersteunen die gericht zijn op lokale samenwerking en het ontwikkelen van slimme en succesvolle strategieën die consumenten motiveert om het centrum en de winkelstraat weer te bezoeken zodra deze wordt vrijgegeven. Nú is het de tijd! Tijd voor verandering, vernieuwing en innovatie. 

Mocht je behoefte hebben aan meer informatie? Gewoon vrijblijvend even bellen: 06-55794751 of mail frans@lalieu.nl
7 juli 2025
𝗩𝗲𝗿𝘀𝗻𝗲𝗹𝗹𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗲𝗻𝗲𝗿𝗴𝗶𝗲𝘁𝗿𝗮𝗻𝘀𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗶𝗻 𝗟𝗶𝗺𝗯𝘂𝗿𝗴: 𝗵𝗲𝘁 𝗠𝗞𝗕 𝗮𝗹𝘀 𝗼𝗻𝗺𝗶𝘀𝗯𝗮𝗿𝗲 𝘀𝗰𝗵𝗮𝗸𝗲𝗹
door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
Meer blogs